نقشه برداری عملکردی مغزی زمان حقیقی

نقشه برداری مغزی زمان حقیقی

یکی از اقدامات اساسی قبل از انجام هرگونه عمل جراحی ریسکتیو مغزی ( که در آن باید بخشهایی از بافت مغری برداشته شود) استخراج نقشه مغزی از نواحی مهم کورتکس (eloquent cortex) است.
روش استاندارد و متداول امروزی روشی است تحت عنوان  Electro Cortical Stimulation (ECS) که در آن با تحریک الکتریکی نقاط مختلفی از سطح کورتکس و بررسی اختلالات موقت حرکتی یا عملکردی ناشی از آن میتوان به نقشه عملکردی نقاط مختلف کورتکس دست یافت. یکی از اشکالات اساسی این روش این است که تحریکات الکتریکی برای بیمار بسیار ناخوشایند است و گاها در بیمار ایجاد تشنج میکند که در این صورت میبایست عملیات را متوقف نموده به بیمار زمانی برای ریکاوری داد.
از دیگر روشهای مطرح شده برای استخراج نقشه مغزی fMRI است که آن هم بدلیل هزینه های مربوطه و نیز تفکیک پذیری زمانی و مکانی کم محدودیتهایی را ایجاد میکند.
اخیرا، یک متد جدید برای نقشه برداری پسیو مغز ( بدون اعمال تحریک الکتریکی) بر مبنای ECoG مورد توجه قرار گرفته است . در این روش نقشه فعالیت باند فرکانسی گامای بالا (High Gamma Band) (>60Hz) ناشی از فعالیتهای مختلف حرکتی ، رفتاری و شناختی استخراج میشوند و نشان داده شده که این نقشه بطور دقیقی با نقشه عملکردی مستخرج از روشهای فعلی مطابقت دارد.
بدلیل تفکیک پذیری زمانی بالای این روش در بسیاری از مراجع از آن بعنوان نقشه برداری عملکردی زمان حقیقی یاد میکنند. (Realtime Functional Brain Mapping (RFBM)).

جهت دریافت اخبار بروز به کانال تلگرام ما بپیوندید :  https://telegram.me/HooshmandFanavar

#ECoG, #RFBM, #ECS, #HighGammaBand, #BrainMapping

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اطلاع بده وقتی