روش تعیین جنسیت جنین اریکسون

IUI آلبومین گرادیانت

این روزها در حالی  تعیین جنسیت جنین به بحثی فراگیر در دنیای رسانه تبدیل شده است که روشهای مختلفی از زمانهای خیلی قدیم برای بالا بردن احتمال انتخاب جنسیت مطرح بوده اند.

در قرون وسطی حتی بعضی از مردان اقدام به بستن و یا  قطع یکی از بیضه ها مینمودند چراکه عقیده بر این بود که اسپرم دخترزا و یا پسرزا از بیضه های متفاوت تولید میشوند. در این زمینه یکی از متدهای نسبتا ساده و ارزان که از مواد شیمیایی جهت جداسازی اسپرمهای نروماده استفاده نمیکنند متد اریکسون است.

روش اریکسون از کجا ریشه گرفته است؟

دکتر رونالد اریکسون متد آلبومین را گسترش داد و متد جدیدی که عموما روش اریکسون نامیده میشود را حین انجام تحقیقات در سال 1970 ابداع نمود.

دکتر اریکسون این روش را انحصارا به مالکیت معنوی خویش ثبت نمود( Patent )و کمپانی گامتریکس (Gametrics Ltd) را در سال 1975 در ایالت های کالیفرنیا،فلوریدا،میشیگان،مین ،نیوجرسی و نیویورک تاسیس نمود.

متد اریکسون چگونه عمل میکند؟

به زبان ساده ،مراکزی که از روش اریکسون استفاده میکنند پس از اخذ نمونه سمن از مردان ،آنرا در محلول خاصی نگهداری مینمایند.پس از سانتریفوژ محلول حاوی سمن ،لایه اسپرمهای نر  از اسپرمهای ماده جدا میشوند.اصولا اسپرمهای نر کمی سبکتر از اسپرمهای ماده میباشند (میزان DNA اسپرمهای ماده حدودا 3 درصد بیشتر از اسپرمهای ماده است)

نهایتا اسپرمهای با کروموزومهای موردنظر (X برای دختروY برای پسر) انتخاب شده و از طریق  IUI  در دانه رحم جداشده و یا از طریق IVF(لقاح مصنوعی) در درون تخمک تزریق میشوند .

میزان موفقیت این روش چقدر است ؟

میزان موفقیت این روش 100 درصد نیست چرا که بعد از سانتریفوژ اسپرمهای جدا شده کاملا نر یا ماده نیستند0

به نقل از پایگاه وب Gametrics  موفقیت آن شرکت بین 78-85 درصد برای زوجهای خواهان پسر و 73تا75 درصد برای زوجهای جوینده دختر بوده است.در عین حال نتایج بعضی از تحقیقات نشان داده است که سانتریفوژ کردن سمن هیچگونه تاثیری بر احتمال تعیین جنسیت ندارد.

نتایج تحقیقی در مرکز ناباروری خلیج فارس بوشهر[2]بر روی 80 زوج نابارور با روش اریکسون و IUI منجر به 22 مورد باروری موفقیت آمیز شده است که از این بین 3 مورد منجر به سقط خودبخودی ( miscarriage ) و 19 مورد (7/23 درصد) زایمان موفق داشته اند.

درصد موفقیت تعیین جنسیت در این تحقیق 1/59 درصد گزارش شده است .همچنین دراین گزارش اشاره شده است که درصد موفقیت انتخاب جنسیت نر بسیار بیشتر از تعیین جنسیت ماده بوده است.

این تحقیق روش IUI با  گرادیانت آلبومین(اریکسون) را روشی مقرون به صرفه وبا کمترین عوارض جانبی همراه با نتیجه موفقیت نسبتا مناسب ارزیابی کرده است.

خطرات احتمالی متد اریکسون چیست؟

با وجود اینکه ریسک واقعی و خطرناکی برای سانتریفوژ اسپرمها گزارش نشده است، کارشناسان والدین را ازدل بستن 100 درصدی به روشهای ثابت نشده علمی منع میکنند.

والدین باید در مورد مراکز ارائه خدمات تعیین جنسیت تحقیق لازم را انجام داده تا از قانونی بودن روشهای  آن مرکز مطمئن شوند.

جداسازی اسپرمها در انگلیش به شدت دارای قوانین خاص بوده و اصولا بجز در موارد خاصی که ممکن است نوزاد با نقص ها ژنتیک متول شود ،روش تعیین جنسیت غیر قانونی میباشد.

منابع :

  1. The Ericsson Method  , by Heather Montgomery
  2. Investigating the Success Rate of Sex Selection in Cycles of Intrauterine Insemination of Sperm Using an Albumin Gradient Method in Infertile Couples Referring to the Omid Persian Gulf Infertility Center of Bushehr, Iran , by Shahnaz Ahmadi, Elham Rahmani, Niloofar Motamed, Fatemeh Sadeghi

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اطلاع بده وقتی