مقایسه کاربردی انواع کاتتر ( کاتتر های نرم ( Soft Catheter ) و کاتترهای سفت(Firm Catheter ) ) بر روی نتایج روش IUI (intrauterine insemination)

IUI catheters

روش IUI  یک روش متداول و توصیه شده برای درمان ناباروری با منشا نامشخص  است که به دلیل سادگی روش در کنار هزینه بسیار پایین نسبت به روشهای معمول ناباروری از قبیل لقاح مصنوعی ( IVF) و غیره بسیار پرطرفدار میباشد.

در این روش اسپرم های شستشو و پروسس شده توسط کاتتر به دهانه رحم منتقل و تزریق میشود.

مجموعه وسیعی از عوامل روی نتیجه نهایی IUI تاثیر گذار میباشد و در این بین نوع کاتتر نیز میتواند مهم باشد.

در تحقیق انجام شده توسط      Nicolien van der Poelو همکاران در دانشگاه آمستردام نتایج استفاده از کاتترهای نرم و سفت در نتیجه IUI    بررسی شده است.

در این تحقیق علاوه بر بررسی دیتا بیس های مرتبط معتبر مختلف ، مقالات متعدد در سایت ISI  و گوگل و همچنین خلاصه مقالات ارائه شده در کنفرانس های متعدد مورد مطالعه قرار گرفته اند.

در این مطالعه صرفا نتایج استفاده ازکاتتر های مختلف در روش IUI  بر روی زنان انتخاب شده به صورت اتفاقی شامل  نرخ زنده زایی ، حاملگی کلینیکی ، چندقلوزایی ، سقط جنین ، ایجاد ترما در رحم وناراحتی ایجاد شده برروی زنان در نظر گرفته شده است. نهایتا پس از بررسی های مختلف نتیجه گیری شده است که نوع کاتتر تاثیر بسزایی در نتیجه IUI  نداشته است و این در حالیست که مطالعات اخیر ثابت کرده است که جنس کاتتر بسیار در روش لقاح مصنوعی )  IVF ) موثر است.

البته لازم بذکر است در مطالعه انجام شده صرفا تاثیر کاتتر بر روی میزان موفقیت  روش  IUI مطالعه شده است و در مورد تاثیر آن بر نتیجه نهایی حاملگی  فرد نیاز به تحقیق وجوددارد.


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اطلاع بده وقتی