بررسی اجمالی تکنینک برانگیختگی دیداری /شنیداری( AVE )

 

AVE ( Audio , Visual Entertainment) یک درمان غیر تهاجمی و بدون دارو است که با استفاده از پالس های نور (pulsating lights)وآواهای ریتم دار (rhythmic beats or tones )با  فرکانس های از پیش برنامه ریزی شده و تحریک سیستم اعصاب مرکزی اقدام به وارد کردن (هدایت) مغز به حالت مدیتیشن می کند.به این روش واژه AVS(Audio ,Visual stimulation)  هم اطلاق میشود.

AVS
تکنیک دیداری / شنیداری

این فرایند باعث افزایش جریان خون به مغز و متابولیزه شدن گلوکز برای بهبود ارتباط بین نورون ها می شود. استفاده مداوم از سیستم AVE موج های مغزی را برای پاسخ مناسب در شرایط موقعیتی آموزش می دهد و اغلب به فرد برای تمرکز ، خواب و بهبود روحیه کمک می کند. یک جلسه 15 تا 30 دقیقه ای سیستم عصبی مرکزی (CNS(Central Nervous Sysytem)) را آرام می کند  و یک وضعیت بهینه مراقبه و متمرکز مغزی را ایجاد می کند.

اگر شخص با بی ثباتی عاطفی ، عدم تمرکز ،بی انگیزگی و یا با مشکلات دیگری که در یادگیری ، تعاملات اجتماعی و روابط شخصی تداخل دارد  دست و پنجه نرم می کند ، ممکن است AVE یکی از  بهترین راه حل های  درمانی باشد.

 

فیزیولوژی تاثیرات AVE  بر مغز و ذهن

1-تنظیم فرکانسی فعالیت امواج مغزی

با دنبال کردن پالسهای نوری و صوتی برنامه ریزی شده، امواج مغزی به تدریج منظم میشود

2- تفکیک از محیط(Dissociation) و ورود به فاز مدیتیشن

3-آرامش خود بخودی و کاهش استرس در اثر شکسته شدن HPA axis

4-افزایش گردش خون در مغزو در نتیجه افزایش موثر لاکتاک و ATP anaerobic با تاثیر اثبات شده در عملکردهای مغزی

5- بالانس نوروترانسیمترها (neurotransmitter)با تنظیم سروتانین واندورفین

6-تحریک نورون ها به همراه سلولهای محافظ گلیال

7-افزایش Heat Shock Protein 70 (HSP70) بانقش موثر در کمبود التهابات و استرس های سلولهای مغزی

تاثیرات عملکردی AVE

از میان تاثیرات بکار گیری سیستم AVE  میتوان به موارد ذیل اشاره کرد

  • کاهش استرس
  • از بین بردن گرفتگی عضلات
  • بهبود حافظه
  • افزایش سرعت آموزش
  • افزایش عمکرد ایمنی بدن
  • افزایش جریان خون در مغز
  • افزایش سطح هشیاری
  • بهبود وضعیت خواب

مطالعات متفاوت نشان داده است استفاده از سیستم AVE  زیر نظر کارشناس میتواند تاثیر مناسبی در بهبود کودکان با مشکلات آموزشی شبیه اختلال کم توجهی و بیش فعالی( ADHD  )   داشته باشد.

نتیجه تحقیق روی بیماران دارای اضطراب زیاد ( Anxiety ) از خدمات دندانپزشکی ویا دانشجویان با اضطراب بالای از امتحان بخوبی نمایانگر تاثیرات مثبت قابل توجه استفاده از AVE  بوده است .

کاهش اضطراب بعد از استفاده از تکنیک AVE

همچنین این تحقیقات ثابت کرده است نقش موثر درمان با AVE  روی کاهش استرس با داده های انالیز شده سیگنالهای مغزی EEG  هم خوانی دارد.

نتیجه درمان با AVE  روی کاهش میگرن ،کاهش دردهای قفسه سینه ناشی از گرفتگی عضلات قلبی در اثر استرس نیز بسیار امیدوار کننده بوده است.

تفاوت AVS  با روش بیوفیدبک ویا نوروفیدبک

روش AVE   یا AVS همانطور که از نامش پیداست یک روش تحریکی است.

این به آن مفهوم است که اثرات این روش تا حد زیادی محدود به زمان استفاده و چند ساعت پس از استفاده از آن است.در مقابل نوروفیدبک و بیو فیدبک روشهایی هستند که شامل یک فرایند یادگیری است و نتایج آن می تواند در طی هفته ها ، ماه ها و سالها پس از درمان موثر باشد.اگرچه در زمینه های استفاده از این روشها همپوشانی وجود دارد ، اما تحریک صوتی و تصویری تا حد زیادی با اثر آرامش بخش آن معرفی می شود ، در حالی که بیوفیدبک Biofeedback ونوروفیدبک Neurofeedback میتواند کاربردی به مراتب خاص تر داشته باشند.تحریک صوتی و تصویری سریع ، روشی ارزان و با کاربردی آسان است و همین امر باعث جذابیت خاصی برای کاربران غیر حرفه ای می شود. این روش میتواند یک مکمل ایده آل برای بیوفیدبک و نوروفیدبک محسوب شود.

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
اطلاع بده وقتی